torstai 20. tammikuuta 2011

Tiibetin Buddhalaisia ympyröitä

Uskonto on tiibetilaisten arkielamassa tiiviisti mukana: kierretaan koraa, pyoritellaan rukousmyllyja, mumistaan mantraa, sormeillaan rukoushelmia ja tietenkin kaydaan pyhiinvaelluksilla.

Koralla tarkoitetaan myotapaivaan kulkevaa reittia jonkin pyhan asian (temppelin, patsaan, vuoren, jarven tms.) ympari. Iloinen sancaikin on ehtinyt kiertaa kymmenia koria viimeisen viiden viikon aikana - merkittavimpana kora pyhan Kailash-vuoren ympari. Kora voidaan tehda myos vastapaivaan, mutta talloin on kyseessa Tiibetin alkuperaisen Bon-uskonnon edustaja. Vastapaivaan kiertavaa turistia ei katsota hyvalla.

Koraa kiertaessa tai vaikka vain bussissa istuessa monet tiibetilaiset pyorittavat rukousmyllyja. Se koostuu 30-40 cm pitkasta kepista ja sen paahan kiinnitetysta pyoreasta kotelosta. Kotelon sisalta loytyy paksu rulla paperia, johon on painettu rukous "Om mani padme hum". Koteloon on kiinnitetty viela lyhyen ketjun paahan paino, jotta mylly saadaan pyorimaan. Suunta on tietysti myotapaivaan - paitsi Bon-uskonnossa.

Toinen tarkea esine tiibetilaiselle on rukoushelmet. Niita pyoritellaan kadessa ja kosketetaan yhta helmea kerrallaan - samalla mumistaan tuttua om mani padme humia. Rukoushelmet ovat mukana koraa kiertaessa, piknikilla tai melkein missa vain. NUorison joukossa rukousmylly ja -helmet ovat harvinaisempi naky.

Pyhiinvaelluksia luostareille tehdaan pyhiinvaellusbusseilla tai rukouskavellen. Naita busseja paasi iloinen sancaikin kokeilemaan, mutta rukouskavely jai talla kertaa testaamatta. Pyhiinvaellusbussit toimivat ryhmamatkojen tavoin: ajetaan luostarille ja kuski kertoo kellonajan, jolloin jatketaan usein jonkin pienemman luostarin, pyhan lahteen tms. kautta takaisin Lhasaan. Aikaa varsinaiseen kohteeseen tutustumiseen on aina ollut liian vahan - ainakin meidan nakokulmastamme. Pyhiinvaeltajille tuntuu riittavan se, etta he ehtivat kayda heittamassa yhden maon (n. 1 eurosentti) setelin tarkeiden patsaiden ja kuvien eteen.Joillekin pyhimyksille viedaan myos esim. maitoa tai olutta. Merkittavimpien kuvien ja patsaiden edessa kumarretaan lisaksi kolme kertaa.

Rukouskavely onkin jo huomattavasti rankempi pyhiinvaeltamisen muoto. Kolme askelta, kammenet vastakkain paan ylapuolella, kasvojen ja rintakehan edessa, kumarrutaan maahan makaamaan, ojennetaan kadet eteen, noustaan ylos ja taas kolme askelta. Ja ihan oikeasti tiibetilaiset matkustavat talla tavoin tuhansia kilometreja ja kiertavat jopa Kailshin koraa.

Kaikki tuntuu pyorivan ympyraa tiibetinbuddhalaisuudessa. Kepin nokassa pyoritettavan rukousmyllyn lisaksi luostareiden seinilta loytyy suurempia myllyja, joita pyoritellaan, kun kierretaan koraa luostarin ympari. Jokiin on asetettu veden voimalla pyorivia rukousmyllyja, tuulisille paikoille tuulivoimalla kayvia. Kuinka paljon energiaa saataisikaan, jos naihin tuhansiin myllyihin asennettaisiin generaattorit.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti