maanantai 3. tammikuuta 2011

Kiinan liikenne

Moottoritie vilisee renkaiden alla. Asfaltti on uutta ja mustaa, ymparilla satoja kilometreja asumatonta aavikkoa. Liikennettä uuden ilmeen saaneella silkkitiella riittaa edelleen- sleeper-bussimme (nerokas Kiinalainen keksinto, bussi pienilla punkilla varustettuna) ohittaa jokaisena tuntina kymmenia rekkoja.

Kashgarin kaupungin kaduilla kavi kuhina kuten ennenkin. Tarkkasilmainen ja karsivallinen turisti saattoi loytaa kameran ruuaksi viela vihanneskarryja vetavan aasin, ja karryilla keikkuvan parrakkaan uiguurin vanhuksen, mutta suurin osa kansasta oli mobilisoitunut sahkokayttoisten skoottereiden selkaan. Kromisina kiiltelevia ohjaustankoja ja pastellisavyisia muovikuoria, jokaisella oma kimea torvi. Itse Mao kaantyisi haudassaan jos nakisi Pekingin katujen vilskeen nyt. Skoottereissa on hyvatkin puolensa, kun pitaa nappinsa erossa torvesta ovat ne varsin aanettomia. Itseasiassa perinteisista Kiinalaisista polkupyorista, joita olemme parista paikkaa vuokranneet, lahtee kovempi ramina. Akkukayttoiset kulkuvalineet eivat edes paasta ilmoille tukahduttavaa pakokaasua!

Jiayuguan on vaatimaton sadantuhannen asukkaan pikkukaupunki syrjaisen Gansun provinssin viela syrjaisemmassa lansikolkassa keskella aavikkoa. Kiina ilmeisesti juonii kuitenkin jotain kayttoa kaupungille, sen verran massiivisia ovat rakennusprojektit. Ja ajovaylat! 8 kaistaa halkoo kaupunkia keskelta ja siihen yhtyy lukuisia kuusikaistaisia teita. Ruuhkiin todella varaudutaan ennakolta.

Kiinan teilla, provinsseissa ja suurkaupungeissa, liikkuu kasittamaton ihmis- ja tavarapaljous. Ruuhkahuiput ajoittuvat kansallisiin juhlapyhiin; talloin Kiinan teilla ja raiteilla arvellaan liikkuvan 500-800 miljoonaa ihmista! Kiina on myos mahtava vientitalous. Kauppa ei kay jos tavara ei kulje. Massiiviset moottoritie-projektit korkealla Keski-Aasian vuoristossa yltavat jo entisen Neuvostoliiton alueelle. Pekingilainen mies arveli aikoinaan kaupungin vakiluvusta puhuttaessa: "oisin 17 miljoonaa, paivisin 22-23 miljoonaa". Kaupungin katujen lienee syytakin olla leveita. Mikali Kiinaa haluaa sailyttaa ja kehittaa valtaansa taytyy infrastruktuurin ja logistiikan olla kunnossa sen tietaa maan ylin porras, ja siihen panostetaan.

PS. Jiayuguanissa kaytiin tsekkaamassa Kiinan muurin lantisimpia (restauroituja) jaanteita, tanne ajateltiin sivistyneen Kiinan ulottuvan ja lannempana asuvan vain barbaareja - olemme siis vihdoin paasseet sivistyksen pariin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti